100e productie Multatuli Theater

Het Multatuli Theater in de Lange Vlierstraat 5 werd opgericht in 1929. Het bestaat dus al 88 jaar. En dat wordt dit jaar gevierd met een 100e productie: ‘Boer zocht vrouw’ van Jeroen Maes.

Tegelijkertijd is ook de zaal volledig vernieuwd. Annemie, Hugo en Peter hebben hun zomervakantie volledig opgeofferd om die helemaal te vernieuwen. Mensen groter dan 1,80 meter kunnen er nu ook comfortabel in. Er werd uitgebroken, nieuw hout werd aangesleurd, er werd getimmerd en geschilderd. En het resultaat mag er zijn!

Betere komedie of tragikomedie

Tot in de jaren 80 van de vorige eeuw werd slechts 1 voorstelling per jaar gespeeld, ter gelegenheid van het stadsfestival in de Opera. Sinds 20 september 1986 zit het gezelschap op de huidige locatie, dit jaar dus 31 jaar. Vanaf toen werd het roer omgegooid. In het begin werd er onder de bezielende leiding van Guido Maeremans, acteur en regisseur in de toenmalige KNS, resoluut gekozen voor café-theater in zijn puurste vorm. Huisschrijver Jan Christiaens sr. schreef een aantal stukken speciaal voor het Multatuli Theater. ‘Hoerenleed’ en ‘Het Derde Rijk in de Vierde Wijk’ zijn zeker de meest bekende. Het huidige bestuur kiest sinds 1999 voor de betere komedie of tragikomedie. Vaak zijn het nieuwe, pas vertaalde creaties van Franse of Engelse stukken. Maar er wordt ook regelmatig Vlaams werk gespeeld. Alle leden zijn en blijven amateurs, maar wel in de betekenis van ‘liefhebbers’. Dat klinkt al helemaal anders: met liefde voor het toneel.

4 i.p.v. 3 voorstellingen

18 jaar geleden was er even paniek en onzekerheid over het voortbestaan. Voorzitter Guy Keeren: “Het vorige bestuur stapte in 1999 voltallig op om een onduidelijke reden. Met een aantal ‘durvers’ zijn we toen aan de slag gegaan om de vzw te redden en dat is gelukt. In het bestuur zijn uiteraard wel een aantal wijzigingen gebeurd. Het huidige bestuur bestaat uit Harry de Kok, secretaris, Annemie Joris, onder- voorzitter, Danielle Van de Vel, penningmeester en ikzelf, voorzitter. Vanaf dit jaar spelen we ook 4 producties i.p.v. 3 en hebben we ook abonnementen aan voordelige voorwaarden. Dit is tot nu toe zeker een succes gebleken.”

‘Boer zocht vrouw’

Tot 28 oktober brengt men ‘Boer zocht vrouw’ van Jeroen Maes in een regie van Thomas De Wit. Boer Gabriël heeft net deelgenomen aan het TV-programma ‘Boer zoekt vrouw’ en hij heeft daar Barbara ontmoet, de vrouw van zijn leven. Barbara trekt bij hem in, maar ze wil ook haar hulpbehoevende moeder meebrengen. Omdat hij zwaar in de financiële problemen zit, geeft Gabriël toe. Dan duikt plots Leontien op, een andere kandidate van ‘Boer zoekt vrouw.’ Gabriël heeft met haar tijdens de opnames ook enige pittige avontuurtjes beleefd achter de coulissen en dus moet hij van haar zien af te raken. En dan is er nog Mario, de niet al te snuggere knecht, die er niet in slaagt om een zin in 1 keer uit te spreken, tenzij … hij zingt. Dat belooft! Met Harry de Kok, Ann Pierssens, Roos Joris, Lieve Raemen e.a.

Voorstellingen van 22/09/2017 t.e.m. 28/10 elke vrijdag en zaterdag om 20.30 uur. Vanaf 24/09 t.e.m. 22/10 elke zondag om 15 u. 45 euro voor 4 voorstellingen. Meer info en reser- vatie: www.multatulitheater.be of telefonisch op het nr. 03 231 68 14 (donderdag tussen 17 en 19 u., vrij- dag tussen 14 en 17 u. of zaterdag tussen 17 en 19 u.)

14
sep
2017

KINDERBOEKENHOEKJE

Jon Klassen is met stip een van mijn favoriete hedendaagse illustrato-ren. Een nieuw boek van hem is dan ook steeds weer een feestje. Zijn laatste pareltje is ‘Driehoek’. De hilarische tekst is van Mac Barnett met wie Jon Klassen een gouden duo vormt dat de afgelopen jaren al meermaals in de ‘prentenboekenprijzen’ is gevallen.

We maken kennis met Driehoek die in zijn driehoekige huisje woont en op een goede dag het plan opvat om ‘een gemeen grapje’ uit te halen met Vierhoek. Welk plannetje, dat vertellen we hier niet. Maar de weg naar het huis van Vierhoek loopt langs
allerlei vormen, drie- hoekige vormen zoals Driehoek zelf, maar ook langs vormen zonder naam. Driehoeks gemene plannetje slaagt, tot zijn groot plezier. Maar Vierhoek zint op wraak!

Het verhaal is zo klein en de woorden zijn zo simpel, maar toch zit het boordevol humor en daagt het de kleine lezer uit tot nadenken. De tekeningen van Jon Klassen zijn wederom prachtig en het kleurgebruik is subliem. Het is ongelooflijk hoeveel karakter en gelaatsuitdrukking Klassen weet te geven aan figuurtjes die als gezicht enkel en alleen oogjes hebben. Dit is een heerlijk prentenboek voor kleuters waar je als voorlezer even veel plezier aan beleeft als je publiek. (Sofie van ’t Stad Leest)

‘Driehoek’, Mac Barnett en Jon Klassen, vertaald uit het Engels, Uitg. Gottmer, 2017, € 14,99

14
sep
2017

Die van ons moet is wa oep eur toal lette, ’t is pertang ni moeilijk!

’t is den lesten tijd al vriet druk gewest oep de Sint Andriespleuts. Iest wast processe, alle kastanje- boeme stongen dagen langk vol bougiekes. En as die uitgebloemd ware, kwam er elken dag ienen met a warem taske water. Doecht ierst, amai was dat voer ne rare kwiet tot dak’et deur had! Diene pipo kwam er elke dag een koemmeke thee drinke. Allien al met de geur kon’d’al lindenthee zette.

En toeng kwame de varekes aanvliege, ze noeme hun eige ‘Flying Pigs.’ Al moette kik zegge da zet dees jaor ’t vareke ni hemme uitgehange. De veurige jaore wier iene keer per jaor ons dorepsplain overvallen deur nen oep vremden die ier is goe kwame este. Der kunne we niks tegen emme, ’t stad en dus oek ons plain is van iederien mor der zen grenze. Nao al da este, keuste die un schup af in pleuts van unnen afval. De ierste 2 kier na un passeren ad ongs plain dagelang nen tapisplain van vertrappelde plastieke bekerkes en andere roemel, zoe oegpollig da ge er begost bedot in kon spele. Mor deze kier was alles properkes in de vuilbak gekapt.

From Sint Andries with love

En dan was er ’t wijk4love est. Deze kier a de kik er inteds on gedoecht, twelf augustus stoeng allang me een kruiske oep den almenak. De Kenny me zen team hadde wer een e orke gedaon. Nen iele tra oepgezet met een iel haawelak- est. Der was iest den tra en dan oepe muziek en een loepend buf- fet oem oe vingers van af te lakke! Der waore lakkere varse wareme bokes, boemige ‘taboelez’ (of zoewiet) en desserekes weurveur ge met veul goesting oewe ceintuur wat losser veur dee. Da weurd de volgende weke extra jumenas anders brekt die draagstang van mai binnekeurt af ! Het was een bangelek fiesje!

Wagenlak feitelak

A ja, veur da ge denkt, allee wat e dien titel na me deze tekst te make, wel zal-e-kik da is vertelle. Verlee week zat tekik met ongs Katrijn nor de kneur te zing en zag’kik die van ongs iniens oep de Sint Andriespleuts a lieke zinge over de Zetelhallen in Oboke. Da was al een tedje geleje da’kik da nog ies ad goert, ja ’k weurd er samen me die van ongs ni joenger oep. Empassant moakte die van ongs oek reclam voer a esje in de Roma voer de Strangers. En toen verschoot te kik ma ne oeren aop! Ja ik verschoot ma nen bult. Na was da wel a geluk ba een ongeluk, ’k zen bij de poesjenellen ‘under- study’ voer den Bult, dus da schilt wer al wa attribute as ‘em ziek is! Mor na wette golle nog altaaid ni woroem da kik ma nen bult verschoot! Awel zee die van ongs daor iniens a vremd woord: ‘nochtans.’ Misschien kende golle dat vrem woord ni, deurom zet’e’kik da tus- sen tjoepkes. Na, vremde woorden gebruike is in de mode, ’k weet ’et. Mor moete na echt OMG zegge, wa is er verkierd met ‘da kan na ni he’ of ‘amaai manne frak?’ Dus Slongs- ke, ’t is aagenlak ni moelijk, zee de volgende kier pertang, dan kunne wa a allemol oepnief verstaon!

bai de wee-i

Pol, kunde astemblief zeurge da kik manne decor zoe rap meugelijk opnief em, zoe is man huizeke oep’t Neuzeplain terug winddicht. De winter kom’t’er aon, ze zegge da al dage lank oep Telenet, kanne’kik da ni geloeve want ston ier elke dag in de blak- ke zon. ’k Em al duzend keer de dallen geteld en nog altaaid ston ne kik ier open en bloet. ’t Weurd taaid da’t opgelost gerokt!

14
sep
2017

Betonne Jeugd kamt de buurt uit: de Piet

Betonne Jeugd, gehuisvest onder de hangar van het coStA (met als pronk- stuk een zelf gemaakt kraanhoofd op het dak van het coStA), is reeds 14 jaar een tweede thuis voor jongeren die geen aansluiting vinden in het reguliere jeugdwerk, problemen hebben met werkloosheid, pesten en onderdak vinden, met een stevige focus op armoede.

De jongeren komen uit diverse gemeenten voor laagdrempelige vrijetijdsbesteding, koken driemaal in de week, kamperen en maken al eens ruzie, zoals in een echt gezin, maar voelen zich thuis in het warme, vertrouwde nest waar ze ondersteund worden bij hun problemen. Met steun van de burgerbegroting hebben ze het buurtproject ‘Betonne Jeugd kamt de buurt uit’ opgezet. Interviews met bewoners op zoek naar de strafste verhalen, onbekende talenten, de mooiste dromen … maar ook naar wat er beter kan. Zo brengen ze de wijk in kaart. De spits wordt afgebe- ten door Piet, zomer en winter present in z’n rolwagen op de Sint-Andriesplaats. Hier gaan we …

— Ken je Betonne Jeugd?

— Ja, van hier, hé. Maar die gaan het lastig krijgen … Met die betonstop die ze willen invoeren.

— Wat is Betonne Jeugd?

— Dat is een beetje zoals mijn jeugd. Van het ene gesticht naar het andere, dan weer eventjes thuis en dan weer naar een kolonie. En als je dan niet wou luisteren, moest je naar de verbeteringsschool.

— Ken je de burgerbegroting?

— (Woordje uitleg geven) Met de burgerbegroting kan jij beslissen over 10 procent van de jaarbegroting van het district Antwerpen. Dat is 1,1 miljoen euro. Samen met andere bewoners van het district kies je de thema’s tijdens een van de startmomenten. Tijdens het districtsforum beslis je hoeveel geld je aan een bepaald thema geeft. Nadien krijgen mensen en organisaies de kans om een project in te dienen voor een van de gekozen thema’s. Tijdens het burgerbegrotingsfestival kunnen inwoners van het district stemmen op het project dat zij het beste vinden. Projecten die verkozen zijn, krijgen een realistisch budget.

— Ken je ons burgerbegrotingsproject ‘BJ kamt de buurt uit’?

— (Woordje uitleg geven) Voor dit project hebben we ons geïnspireerd op ‘Iedereen beroemd’. Met onze jongeren gaan we langs bij onze buurtbewoners voor een kennismaking en een interview over de wijk, hun leven en verleden, hun dromen, talenten enz. De interviews worden mooi tentoongesteld onder de hangar van het coStA. Met dit project wil Betonne Jeugd eenzame buurtbewoners dichter bij elkaar brengen, mensen uit hun sociaal isolement halen, talenten en dromen uit de wijk bovenhalen en mensen verbinden met dezelfde interesses. Iedereen die deelneemt aan een interview, wordt uitgeno- digd bij Betonne Jeugd voor een maaltijd. Op het einde van het jaar organiseren we één groot buurtfeest en zo hopen we de mensen met elkaar te verbinden

–  Jouw leven?
– Waar ben je opgegroeid? In Antwerpen.
– Broers en zussen? Gezin?

-… Wij waren met 7 thuis.

De wijk Sint-Andries
— Hoe lang woon je in deze wijk?
— Hier al 30 jaar. Maar eigenlijk heb ik altijd al in de buurt gewoond. Toen ik klein was, woonde ik in de Leeuwenstraat. Daar sliepen we met 7 in één bed.
— Woon je hier graag?
— Ik woon graag in deze buurt.
— Wat vind je tof aan deze wijk?
— Wel, het volk, de kinderen. Er is hier altijd veel leven. Vroeger waren er wel meer ‘cafeekes.

— Ken je de geschiedenis van deze wijk?
— Ja,natuurlijk. Ik ben al oud,hé. — Vind je het hier nog altijd de Parochie van Miserie?

— Miserie is er overal. Die is hier overal in de stad. Als ze morgen uw inkomen afnemen, dan is er miserie, hé!

— Neem je deel aan buurtactivitei ten?
— Ik kom naar het coStA wijn en ko e drinken. Maar echt meedoen, om te spelen en zo, dat kan ik niet meer. Ik kijk wel altijd naar de activiteiten hier op het plein.

— Ken je veel buren?

— Al wie ik hier zie, kenik.

— Kan je altijd op hen rekenen?

— Ja hoor. De verpleegster, José, die hier wat verder woont, heb ik mijn sleutel gegeven voor het geval dat ik zou vallen thuis. Ik heb ook zo’n alarmdrukknopje, voor als er iets zou gebeuren. Zij kan dan binnen in mijn huis met de sleutel. Maar ook op mijn andere buren kan ik rekenen, ook op de Marokkanen en Turken.

— Zou je meer buren willen leren kennen?
— Dan moet ik eerst meer geld hebben. Haha! Ik moet de mensen koffie kunnen geven, hé.

— Wat zou je graag verbeterd zien in de wijk?
— Ze moeten ze laten zoals ze is. Ze gaan, naar het schijnt, de bloem-bakken op het plein wegdoen. Ik vind dat ze moeten blijven staan.

— Ken je de pastoor van deze buurt?
— Pastoor Mannaerts ken ik niet zo goed. Maar wel Pros Heylen. Die ving kinderen op hier in de buurt.

Jouw (stoutste) dromen?
— Wat is jouw grootste droom?
— Dood vallen in een brouwerij. Hahaha! En toen ik jong was, droomde ik van de meisjes. Haha- ha!

— Zie je die ooit verwezenlijkt wor-den?
— Nee, want als je geen geld hebt, kom je er niet binnen.

Jouw (verborgen) talenten?
— Wat is jouw grootste talent?
— Liegen!Haha!
— Welke vraag vind jij dat we nog moeten stellen?
— Gho, dat weet ik niet. Maar ik heb wel een vraag voor jullie. Als ik ooit doodga, willen jullie dan een vat geven in het coStA?
— Wil je meedoen aan een gezellig buurtfeest?
— Natuurlijk!
— Mogen wij een foto van jou nemen?
— Ja, natuurlijk.
In de volgende Gazet: Lief Vandervoort van The Boogie Barn in de Korte Vlierstraat.

 

14
sep
2017

Lutherplein blunderplein

Een golf van verontwaardiging ging door de wijk Sint-Andries omtrent het Muntplein. Uit de pers moesten de bewoners verne-men dat de naamgeving van het Muntplein in tweeën zou worden gesplitst. Het vooraan gelegen verharde gedeelte zou worden herdoopt in het Maarten Lutherplein naar aanleiding van de 500-jarige herdenking van het uitbrengen van zijn stellingen. Het groene overblijvende gedeelte achteraan zou Munthof worden genoemd in plaats van Muntplein.

Zowel de Stuurgroep Sint-Andries als heel wat bewoners betreuren het dat er geen enkel overleg is gebeurd, noch met de bewoners, noch met de Stuurgroep die jaren tegen projectontwikkelaars heeft gestreden voor het behoud van deze open groene oase. Vijf jaar geleden heeft men het plein kunnen inhuldigen met de toenmalige districtsvoorzitter Chris Anseeuw en schepen Ludo Van Campenhout. Tijdens de zomermaanden is het met twee horecazaken (Camino en School of Life) een gegeerde plek geworden voor zowel bewoners als toeristen.


Beslissing in 34 seconden

Voor deze naamsverandering werd advies gevraagd aan de heemkundige kring ‘Sint-Andrieskwartier Herleeft’. Deze vereniging geniet door haar concrete historische kennis en verbondenheid met de wijk erg hoog aanzien. Stapels historische documenten heeft zij aangedragen waaruit moest blijken dat Luther niets te maken heeft gehad met het Muntplein. maar wel met de grond waarop nu de Sint-Andrieskerk staat. Daarom heeft ze een overtuigend negatief advies gegeven. Dit advies werd echter gewoon genegeerd. Eveneens de cultuurraad heeft een negatief advies gegeven. Toch werd de naamswijziging op de gemeenteraad in welgeteld 34 seconden goedgekeurd. Kijk zelf maar op het internet (zoekterm: beeldverslag gemeenteraad Antwerpen). De beslissing valt op minuut 46:16!


Muntslagerij een voorrecht

Het negatieve advies van ‘Sint-Andrieskwartier Herleeft’ baseert zich op het feit dat het Muntplein, wat op van 1474 tot 1786 de muntslagerij was gevestigd, een zeer belangrijke rol speelde in de handel en de naam dus moet behouden blijven. De muntslagerij was zo belangrijk dat de Muntstraat hiernaar werd genoemd. Het is nog de enige plek in Antwerpen waar wordt verwezen naar de muntslagerij. Het recht om munt te slaan was trouwens een voorrecht voor de stad Antwerpen en duidt op het belang van onze stad. Elke stadsgids besteedt er aandacht aan. De naam is trouwens al geruime tijd ingeburgerd in de wijk. De verbinding van de Muntstraat met het daarachter gelegen Muntplein zou eveneens totaal verdwijnen.


Onderschrift ook nog eens onjuist

De voorgenomen herbenaming van het groene achterliggende gedeelte van het Muntplein tot Munthof met als onderschrift ‘Hier werd vanaf 1100 munt geslagen.’ is bovendien historisch totaal onjuist. Omstreeks 1100 werd voor het eerst munt geslagen in Antwerpen, maar dan wel in de Munt in de Burcht. De 4de muntslagerij op het huidige Muntplein is er eerst in 1474 bij een latere stadsuitbreiding gekomen. Ze bleef er gevestigd tot 1786.


Luther nooit in Antwerpen

De Augustijnen, toen gevestigd op de plaats waar nu de Sint-Andrieskerk staat, volgden de leer van Luther. Maarten Luther is echter persoonlijk nooit in Antwerpen geweest. De Augustijnen konden voor 1511 gronden verwerven in het gebied achter de muntslagerij die toen reeds in werking was, en waren gelegen tussen de Boeksteeg (nu de Nationalestraat) en de Rijke en Arme Beukelaarstraat. Aangezien de muntslagerij er al was, voordat de Augustijnen er waren én de leer van Luther predikten, is het historisch onmogelijk om Luther te koppelen aan het verharde gedeelte van het Muntplein.

Nadien werden de monniken er verjaagd. De altaren werden ontwijd, de klokken geroofd, alle deuren en poorten dichtgemetseld en de meubelen verkocht. Plantin kocht de Gutenbergbijbel die nog steeds te bewonderen is in het Museum Plantin-Moretus op de Vrij- dagmarkt.


Niet akkoord met de beslissing

De Stuurgroep Sint-Andries beklemtoont nogmaals geen enkel bezwaar te hebben tegen de herdenking dat het 500 jaar geleden is dat de stellingen van Luther zijn uitgebracht en wil de komende Lutherfeesten mee ondersteunen. Ze is er zelfs fier op dat de wijk Sint-Andries een grote rol heeft gespeeld in de reformatie.

Maar ze gaat totaal niet akkoord met de beslissing om het plein te splitsen en twee verschillende namen te geven, omdat het over de hoofden van de bewoners is gebeurd en omdat het op de koop toe ook historisch totaal onjuist is. Die naamswijziging zou trouwens voor heel wat verwarring zorgen bij bewoners en toeristen en een gevaar kunnen betekenen voor de oriëntatie van de hulpdiensten.

Bovendien is het de plek waar ooit het hoofdgebouw van de Munt stond. En net die plek zou van naam veranderen. Het verharde deel van het Muntplein maakt integraal deel uit van dit plein. Dit verharde gedeelte functioneert in de zomer als één groot caféterras. Is het wenselijk om de naam van Luther te verbinden aan een caféterras?

De Stuurgroep heeft de gereformeerde gemeenschap uitgenodigd voor een gesprek tijdens haar maandelijkse vergadering. Er kwam niemand opdagen. Dat is jammer genoeg ook geen erg positief begin!


De grappen doen nu al de ronde

Sint-Andries zou Sint-Andries niet zijn, als de grappen nu al niet de ronde zouden doen. Op de facebookpagina en op café zijn de grappen niet van de lucht: Muntlutherplein, Maartenmuntplein, Muntherplein, Blunderplein.

De nieuwe naamgeving is nu al gedoemd om te mislukken. En het zou bijzonder jammer zijn, als dit zou gebeuren ten koste van zo’n belangrijke historische guur.

(Stuurgroep Sint-Andries)

14
sep
2017

Onze wijk alweer koploper! Nu als Smart City …

Paul Cordy (districtsvoorzitter Antwerpen), Veronika Zonova (community management imec), Nico Volckeryck (voorzitter Stuurgroep Sint-Andries), Guido Sanders (coördinator Gazet van Sint-Andries) en Jan Adriaenssens (directeur City of Things)

Nadat onze wijk Sint-Andries internationaal werd uitgekozen als klimaatrobuust proeflabo (meer groen, minder CO2, bestand tegen wolkbreuken en hittegolven), wordt ze andermaal koploper. Ditmaal als SMART CITY. Een woordje uitleg …

Smart City, Slimme Stad, is een stad die optimaal gebruik maakt van nieuwe technologieën om de leefomgeving aangenamer, efficiënter en menselijker te maken. Tijdens de volgende stuurgroepvergadering van woensdag 27 september in het coStA wordt het project voorgesteld. Wees welkom om, na een industriële revolutie, nu het begin van een technologische revolutie mee te maken: ‘a once in a life time experience.’

Enkele voorbeelden? De Velo’s waarbij de stations centraal worden gemonitord. Afspraken in het districtshuis die digitaal worden gemaakt en waardoor men niet ter plekke hoeft te wachten. QR-codes (vierkantjes met zwarte blokjes voor je smart- phone) om te weten wanneer je tram aankomt. “Dit is nog maar een begin,” zeggen de Smart City-ontwerpers.

We hadden hierover een gesprek met Veronika Zonova van imec, Paul Cordy, districtsvoorzit- ter en Jan Adriaenssens, directeur City of Things.

— Onmiddellijk voordeel voor de burger?
— Paul Cordy: Het is de bedoeling via technologie de stad beter te beheren, bv. automatische meldingen als sorteerstraten vol zijn, geen overbodige verplaatsingen van auto’s en documenten. Maar het is nog interessanter, als de burger erbij wordt betrokken om de voor- en nadelen te ontdekken, want zo krijgen we nauwer contact met hem voor rechtstreekse feedback. We denken bv. aan gezichtsherkenning om iemand te identifficeren. Eenvoudige administratieve zaken, zoals het afhalen van een paspoort, zullen anders verlopen. Het aantal loketten van het districtshuis kan worden verminderd en ze zullen enkel nog dienen voor complexe zaken. Het worden dus gespecialiseerde loketten. Andere voorbeelden: stoplichten die langer groen blijven, wanneer senioren of minder-mobielen de straat oversteken, aan fietsers hun snelheid adviseren, wanneer ze een stoplicht naderen, geen rood voor auto’s, wanneer er geen voetgangers moeten oversteken. Zo creëer je orde in de chaos.

— Hoe merkt een stoplicht dat?

— Veronika Zonova: Sensoren traceren je smartphone in je binnenzak. Of via een eenvoudig polsbandje bij wie geen smartphone heeft. Sensoren over de hele stad herkennen en berekenen het aantal fietsers en passen het stoplicht hieraan aan, want meten is weten. Het type sensor hangt af van de situatie. Imec is een intra-universitair onderzoekscentrum dat zelf nanotechnologie ontwerpt en zal dus de beste technologie op de beste plaats brengen.

— En de privacy?

— Veronika: Bij Smart City geen politie- of bewakingscamera’s. Sensoren zijn de ogen van de stad, maar het zijn geen camera’s die de mensen constant kunnen volgen en in de gaten houden. Gezichtsherkenning is enkel nodig, als ze relevant is. Op het scherm wordt men afgebeeld als een bolletje. Er is wel een link met je digitaal stadsprofiel voor bepaalde applicaties, maar enkel als het nodig is en met alle respect voor privacy en security van gegevens. Stad Antwerpen mag niet zomaar alle data delen, tenzij je er zelf mee instemt. Persoonsinformatie is het laatste wat we nodig hebben. Metingen gebeuren niet op indivi- dueel niveau. Het aantal mensen op de Meir zal worden gemeten, maar niet wie er is. De eisen zijn strenger dan de privacyvoorschriften.

— Concrete voorbeelden?

— Veronika: Naar de workshops toe is het niet opportuun om er hier al te vermelden. Dan maar het klassieke voorbeeld … Als Henry Ford de mensen had gevraagd wat ze wilden, dan hadden ze geantwoord dat ze snellere paarden wilden. We willen mensen met een open mind naar de workshops laten komen, zodat een brainstorming vanaf scratch kan beginnen Dan komen de wildste ideeën naar boven, niet beïnvloed door eerdere, reeds bestaande ideeën.

— Is er een stappenplan?

— Veronika: We moeten vergaderen om in het wilde weg te gaan dromen hoe problemen op te lossen. Bv.: Wat vind je belangrijk? Eerst de input van de inwoner meenemen naar de metingen in de stad en samen met andere diensten bekijken wat haalbaar is. Dan terugkoppelen naar de bewoners. Dit waren de beste ideeën, dit is haalbaar, hier zal de focus op liggen in de wijk. En uiteindelijk uitvoeren en realiseren.

— In hoeverre zijn bewoners bereid om mee te gaan denken over een slimme stad?

— Veronika: Er moet steeds een samenwerking zijn tussen 4 organen: bevolking, overheid, bedrijfswereld en academici. De bedrijfswereld moet geen applicaties maken waarnaar de bevolking niet heeft gevraagd. Academici moeten geen studies maken over onbelangrijke dingen. Het moet passen in één verhaal. We vertrekken vanuit de menselijke noden of verzuchtingen. Een senior ga je niet zonder reden een iPad geven. De reactie is meteen: ‘Daar ken ik iets van!’Maar als de kinderen en kleinkinderen in het buitenland wonen, dan zou het toch fijn zijn contact te kunnen houden via Skype of Facetime. Dat is dan een reden om een iPad aan te schaffen, want zo’n iPad is op computergebied het handigst en eenvoudigst. Maar de burger hoeft geen nieuwe toestellen aan te schaffen.

— Kunnen jullie een toekomst- beeld schetsen? Jullie mogen dromen.

— Paul: (lachend) Hoed u voor politici die met droombeelden voor over 100 jaar afkomen.

— Veronika: Dat tijdens een mu-ziekfestival de bekertjes meteen opnieuw worden gerecycleerd met een 3D-printer, zodat er weinig grondstof nodig is en er na afloop geen vuilnis achterblijft. M’n buurvrouw die haar been heeft gebroken en in een traditioneel – als dat dan nog bestaat – gips zit, kan thuis via een livestream op een scherm (tv, iPad) ook het optreden volgen. Misschien kan ze er zelfs gewoon bij zijn ‘in levenden lijve’ in de vorm van een hologram. Of dat aan fietsen van Deliveroo, als die zonder bestelling een winkel passeren, kan worden gemeld dat die een pakje heeft dat op de terugweg kan worden afgeleverd.

— Paul: We zijn reeds bezig met het creëren van een vervoerskaart die geldig is op tram, trein en bus, maar we moeten eerst alle partijen bij mekaar krijgen. Moeten we in de toekomst nog auto’s toelaten in de stad? Dat wordt een keuze van de overheid die zich moet baseren op de meetresultaten van de Slimme Stad. Trouwens, belangrijk voor Sint-Andries, men gaat in de toekomst waarschijnlijk geen persoonlijke auto meer hebben. Dat merk je nu al aan de leen- en deeleconomie: Spotify, Netflix, autodelen, Geefpleinen. Misschien komen er zelfrijdende capsules waar je kan instappen?

— Wat met de fysieke winkels?

— Paul: Winkels moeten steeds meer een eigen stijl ontwikkelen en gaan focussen op beleving, service, want dat kan niet door van thuis uit via internet bv. een hemd te bestellen. Je gaat ook meer lifestyle winkels krijgen, concept stores: een totaalbeleving van diverse producten die eenzelfde levensstijl uitstralen die bij jou past. Vraag is zelfs of dat in de toekomst virtueel zal gebeu- ren via een hologram of virtual reality. Met een vriend kan ik nu om de 2 dagen chatten, ik kan hem al skypend zien, maar misschien kan ik hem in de toekomst in 3D projecteren in mijn kamer.

— Raakt men zo niet in een sociaal isolement?

— Paul: Virtueel contact sluit geen fysiek contact uit. Men kan zich vandaag ook reeds sociaal isoleren, als men geen stappen onderneemt.

— GvSA heeft sedert enkele maanden een facebookpagina die loopt als een trein, omdat lokaal nieuws belangrijk is.

— Paul: Ook daar zijn er mogelijkheden. Internet is een globaal gebeuren, maar is ook fragmentarisch lokaal toepasbaar, zoals een facebookpagina bv.

Jan Adriaenssens van City of Things sluit af: “Alle slimme steden die succesvol geacht worden, hebben hun burgers erbij betrokken. Als je de burgers er niet bij betrekt, zal het project niet slagen. Wat leeft er? De Nationalestraat en de Kloosterstraat liggen parallel, maar zijn totaal anders van aard. Nationalestraat: auto’s, winkels die moeten beleverd worden, trams, voetgangers die moeten oversteken, etsers. Hoe gaan we daarmee om? Observeren: wat kan hier beter? De straat veiliger maken of via beleid een ander parcours uitstippelen? Dus: eerst meten is weten en dan technologie inroepen.”

(Nico Volckeryck)

14
sep
2017

Pastoor Mannaerts over het Muntplein


Het is nu exact 500 jaar geleden dat Luther in de belangstelling kwam door het publiekelijk maken van een aantal terechte stellingen die kritisch waren voor de katholieke kerk. Dat heeft voor deining gezorgd.
Op de eerste plaats waren dat de ordegenoten, confraters, medebroeders die, laat ik zeggen, in een Erasmusproject avant la lettre in het buitenland studeerden en met Luther in aanraking kwamen en die frisse ideeën meebrachten naar Antwerpen. En wat gebeurt er?

In Antwerpen krijg je twee kernen, de meer conservatieve Dominicanen van de huidige Sint-Pauluskerk, en de meer progressieve Augustijnen van het toenmalige Augustijnenklooster. Het was keizer Karel V die besliste de progressieve monniken het zwijgen op te leggen. En dat moet spijtig genoeg ook zeer letterlijk worden opgevat. Twee sterven er op de brandstapel op de Grote Markt in Brussel. Dat is een historisch feit dat dient herdacht te worden over 6 jaar, want het gebeurde in 1523. Als reactie hierop schreef Luther zijn eerste lied in 17 coupletten als eerbetuiging aan die confraters die eigenlijk de eerste martelaren waren voor het protestantisme. Nu, dat is voor ons, katholieken, niet iets om over te gaan stoefen. Verre van. Dat is een zwarte bladzijde. Natuurlijk, wij bekijken dit nu anders dan onze geloofsgenoten van 500 jaar geleden. Het waren andere tijden.

 

Gedachtenisplaat voor Antwerpse broeders in de Sint-Andrieskerk

Tien jaar geleden werd in een bijeenkomst van zowel Nederlanders als Vlamingen, protestanten als katholieken, de geschiedenis van de Augustijnen onder de loupe genomen. En ik heb toen al de beslissing genomen: we gaan in onze kerk, niet toevallig tegen de muur van de Augustijnenstraat, in 6 talen de geschiedenis van deze martelaars bondig weergeven als een betreurenswaardig feit, zij het – voorlopig? – als een eenvoudig gedenkschrift. De tekst is opgesteld door een expert over Luther: kerkhistoricus Jos Vercruysse s.J. Heeft iemand een idee om deze herinnering op een moderne artistieke manier op te fleuren, door een koperen plaat of weet ik veel, dan ben ik steeds geïnteresseerd. Hier staat de kerk, daar is de muur, wie wil mag zijn ideeën voorstellen en dan zien we wel wat er uit de bus komt.

We willen wel de naam van Luther geciteerd hebben, als het ware vereeuwigd maar dan wel met als invalshoek het martelaar- schap van deze Antwerpse broeders. Luther heeft zijn verdienste om kritisch te zijn tegenover het machtsblok van de katholieke kerk, tegen een aantal ongepermitteerde uitwasemingen in de devotie en het mercantiele van de zaak. Dus in die zin vinden wij dat zijn naam terecht mag vermeld worden. Aan de andere kant gaan we Luther nu ook niet heilig verklaren.

 

Bijdrage voor de landstaal

Als men mij nu persoonlijk op de man af vraagt of Luther een straatnaam moet krijgen in Antwerpen, zou ik zeggen: ‘Mij niet gelaten. Die man heeft zijn verdiensten gehad in de mentaliteitsgeschiedenis waarvan wij nu de vruchten plukken, in de kritische zin, dat moeten we erkennen. Daar moeten we ook dankbaar voor zijn. Hij heeft ook een bijdrage geleverd voor de landstaal. De Bijbel niet meer in het Latijn voor de geletterden, maar in de landstaal. Daar kan ik alleen maar een applaus voor geven, dat ik nu de Bijbel in het Nederlands kan lezen. Dat is ook mede dank zij hem. Maar natuurlijk, sommige dingen gingen ook wel fout. Niet alleen katholieken maar ook lutheranen voelen zich wel gegeneerd over zijn standpunt over de Joden, da’s bekend, of over mindervaliden en misschien her en der nog wat uitlatingen. Gelukkig dat de lutheranen formeel afstand hebben genomen van deze zienswijzen van hun stichter. Maar goed, wanneer men nu beslist op basis van de goede punten op zijn rapport dat hij een straatnaam verdient, mij niet gelaten. De vraag is dan bijkomend: ‘Of dat per definitie in het Sint-Andrieskwartier zijn?’

 

Volgelingen in de bres

Sowieso vind ik het vanuit de logica van straatnamen knotsgek dat een openbaar terrein, een straat of een plein, 2 namen heeft. Dat is volgens mij tegen de logica in. Eén straat, één naam. En de straten bij de Sint-Andriesstraat hier hebben al een naam. Dus zoek een andere plek.

Er zijn nog internationaal bekende figuren die een straatnaam hebben gekregen, los van de locatie. Maar daarbij komt dat ik dan vanuit de eigen geschiedenis van de wijk of van de kerk eerder nog een pleidooi zou houden voor de broeders die hun leven hebben gegeven. Onze Luther had het geluk beschermd te zijn door een landsheer bij wie hij rustig zijn studiewerk kon doen en kon communiceren met de buitenwereld. Maar het waren wel de paters hier, zijn volgelingen, die op de bres stonden, hun leven geriskeerd en ook gegeven hebben. De twee bekendste zijn zij die in 1523 op de Grote Markt van Brussel de brandstapeldood zijn gestorven. Maar het is nadien dat er nog 3 augustijnenpaters een gruwelijke dood sterven, één zelfs hier in onze wijk. Lambert van Thorn wordt veroordeeld tot levenslange opsluiting en sterft 5 jaar later in een Brusselse gevangenis.

Portret van Hendrik van Zutphen (Ditmarscher Landesmuseum, Mel- dorf ). Geboren te Zutphen in 1488 of 1489, overleden te Heide (Dith- marschen, Noord-Duitsland) op 10 december 1524.

Op 22 september 1522 wordt de 3de en laatste prior van het Antwerpse augustijnenklooster, Hendrik van Zutphen, gevangen genomen, naar de Munt overgebracht en vervolgens naar de St.-Michielsabdij, “waar hij (volgens kerkhistoricus Jos Vercruysse s.J.) door een schaar bewonderaarsters met geweld bevrijd werd en zo richting Wittenberg vluchten kon.” (Floris Prims noemt zelfs het geweldige getal van een paar 100 volksvrouwen). Uiteindelijk sterft hij toch in 1524 in Heide (Dithmarschen bij Bremen – Duitsland) een gruwelijke martelaarsdood. Een andere broeder uit het klooster van Ieper, Nicolaas, werd na een uiterst korte rechtspleging in een zak, verzwaard met een steen, in de Schelde gegooid.

 

Kerk niet historisch gekoppeld

Luther is hier nooit geweest, we mogen dus niet te snel de indruk wekken dat onze kerk rechtstreeks gekoppeld is aan het historisch optreden van Luther. Er zijn nu al verwarringen. Doorgaans wordt beweerd dat de huidige kerk hoorde bij het augustijnenklooster. Maar uitgerekend het gedeelte dat de Augustijnen al zouden ge- bouwd hebben als aanzet van een grotere kerk is ca. 1581 afgebroken, en dan nog wel door die andere tak van het protestantisme, de calvinisten, die daarmee wilden verhinderden dat de katholieken van dat deel van de kerk (het koor) nog gebruik zouden maken. En van de huidige kerk is er, denk ik, niet een steen door de Augustijnen opgericht. Deze kerk is te monumentaal, past niet in het denkkader van de eenvoudige monniken die de Augustijnen waren.

 

Waar dan wel?

In een nieuwe verkaveling 2 aanpalende of parallelle straten één noemen naar Luther en één naar Ignatius van Loyola, in feite twee tegenpolen in de 16de eeuw. Zij verhouden zich tot elkaar als woord en wederwoord.

De kritische Luther die zorgde voor een vrijer denken binnen de christelijke godsdienstbeleving en daarvoor de moedertaal promoot, te beginnen voor de Bijbel. Maar die enkel het geloof als zalig beschouwt.

Ignatius, de stichter van de jezuïeten, die de aanzet gaf voor een vernieuwde intellectuele verantwoording van het geloof, dus in dialoog met de filosofie en de wetenschappen en de kunsten en voor onze hemelse zaligheid de nadruk legt op de goede werken van het geloof.

Ook in Antwerpen werd dit zeer concreet door allerlei onderwijsinitiatieven, zowel voor rijk als arm. Bovendien vormt zijn spirituele methode de basis voor de barokke beeldtaal, met een ongekende creativiteit, zeker ook te Antwerpen met o.m. Rubens en Van Dyck, hierin gevolgd door vele, vele anderen.

Als er in Antwerpen iemand omwille van de lutherse kritische geest moet herdacht worden, dan wel de drie paters die hier gepredikt hebben. De gedachte aan alle Antwerpse broeders van de augustijnenorde – en dus ook aan hen – wordt reeds in ere gehouden door de benaming ‘Augustijnenstraat’.

(Pastoor Rudi Mannaerts)

 

Nog tot 31 oktober 2017 loopt er in de Sint-Andrieskerk de tentoonstelling ‘Lutherse lente in Antwerpen’. De tentoonstelling toont hoe in de 16de eeuw vanuit het Augustijnenklooster te Antwerpen (waar nu de Sint-Andrieskerk staat) Luthers’ gedachtegoed snel ingang vond onder de bevolking en voor deining zorgde in de stad. Toegang gratis.

13
sep
2017

Bouw mee aan jouw Stad, jouw Antwerpen!

Droom je van meer groen op de Leien, meer terraskes op het Mechelseplein of een Velo-station in jouw straat? Zit er een put in de stoep of ben je de werken rond de Londenbrug beu?

Imec en stad Antwerpen bouwen samen aan een oplossing om via jouw smartphone in contact te staan met de overheid.
Eerder dit jaar namen we bij enkele enthousiaste Antwerpenaars interviews af omtrent de voorstelling van deze Wappr-app en nu zetten we de koers verder en hebben we opnieuw enthousiastelingen nodig om de ultieme communicatie-app te ontwikkelen.
In de volgende stap vertel jij ons tijdens een stadswandeling door de pittoreske wijk St. Andries wat je vindt van de applicatie. Op dinsdag 12 september 2017 reserveren we twee slots van telkens 3 uur voor deze mooie wandeling en een napraatmoment. Maak hier kans om deel uit te maken van deze unieke ervaring! Inschrijven doe je hier: https://imec.az1.qualtrics.com/jfe/form/SV_aeKfJFQ6LLs1BTn

05
sep
2017

8 oktober 2017: Kloosterstraat viert feest

Haal die agenda boven en noteer alvast zondag 8 oktober! De meest verrassende straat van Antwerpen feest en daar moet jij absoluut bij zijn!
Na de antiek-, vintage- en brocantezaken kwamen verrassende concept- en fashionstores, stijlvolle interieurzaken en verschillende galerijen in de straat waardoor ze nog meer bruist dan ooit.
Onder de noemer ‘Kloosterfest’ trekt de meest verrassende straat van Antwerpen alle registers open en dat zal ’t Stad geweten hebben.
De winkels van de Kloosterstraat zetten hun deuren wagenwijd open voor je! Kom vanaf 11 u. genieten van een heerlijk ontbijt onder de zalige tonen van live jazzmuziek, neus rond in onze shops of ontspan bij een glas in een van onze vele horecazaken. ‘Kloosterfest’ is er voor jou en zorgt ervoor dat je een ongelooflijke zondag beleeft en de gehele Kloosterstraat herontdekt.
Extra eyecatcher op ‘Kloosterfest’ zijn zonder twijfel de Peugeots van de Belgische oldtimer club en kinderanimatie. Kuieren langs een autovrije Kloosterstraat, neuzen in een van de shops of ontspannen in een van de horecazaken? Met ‘Kloosterfest’ laat de straat zich van haar meest veelzijdige kant zien.

Curieus? Bezoek, volg & like: instagram: Kloosterstraat_antwerpen | facebook: Kloosterstraat Antwerpen | Kloosterstraat.com

02
sep
2017

2e Wijk4Love verdreef zelfs de regen 

De 2e editie van Wijk4Love startte vorige maand met een dreigende regenbui. Maar eenmaal begonnen verdreef de opstijgende liefde, de warmte, het samenhorigheidsgevoel van de wijk alle verdere regenwolken.

 
Muziek, volksspelen, kindervertellingen, optredens, verkiezing van Keizer en Keizerin Sint-Andries, buffet en dans maakten er één groot feest van. Een van de hoogtepunten was de huwelijksceremonie die werd geleid door pastoor Rudy Mannaerts en Slons Dievanongs. Tal van wijkbewoners zwoeren hun trouw aan de wijk. Anderen, die het vorig jaar reeds hadden gedaan, mochten hun katoenen jubileum vieren. Keizer van de 4e wijk voor dit jaar werd Kenny Van Loock. Keizerin: Katja Yip. Hofnar: Lief Vandervoort. Ambasadrice: Charissa Parassiadis.

U kan het integraal hier zien op Facebook

 

 

 

De 5 beloftes aan het Sint-Andrieskwartier

1. GROETEN

Goeiendag, oewist, alles goe me de kids? Gaget ni goe me uw gebit, zie da ge dan vriendelijk knikt. Zedde te voet, me den otto of me de  fiets, het handje liften kost ons tenslotte niks.

2. HELPEN

Jong en oud, groen of blauw, braaf of stout, iedereen is soms down & out. We helpen elkander als helpen kan, met ’t een of ’t ander. Bied die helpende hand!

3. NETHEID

Papiertje op de grond, uw hondje legt een stront, de vuilbak die daar zo eenzaam staat, is met 1 gebaar gebaat. Zo blijft de buurt netjes en proper en ook de sociale roker slaat deze regel niet over.

4. FAUNA EN FLORA

De Parochie van Miserie is ook de parochie van plezier en biedt een thuis voor plant en dier. Elkander kansen geven, de gouden regel om na te streven: leven en laten leven, in naam van alle wezens.

5. LIEFDE EN RESPECT

Ook wij, mensen, komen als bloemen: in alle geuren en kleuren: een natuurlijk gebeuren om de boel op te fleuren. Iedereen welkom, iedereen hier gelijk, de zon schijnt voor iedereen in de 4de wijk. (foto’s Hein Verdingh)

 

 

15
aug
2017