Onze wijk en jonge modelabels zijn strak met mekaar verbonden. Tal van modelabels zijn hier gevestigd, dikwijls inclusief eigen winkel. Met het fashion ondernemerskamp van Junior Argonauts, ism. met Unizo, Technopolis en Atelier Veritas, ging men nog een stap verder.
Gedurende een week kregen zestien 14- tot 16-jarigen uit heel Vlaanderen en zelfs Nederland de kans te worden ingewijd in de complexiteit van de mode-industrie. Jeugdherberg Pulcinella, waar ze overnachtten, was hun hoofdkwartier.
Velen dromen van een eigen modehuis, of bescheidener, een eigen label. Anita Evenepoel, docente mode, textiel en juwelen aan de modeacademie, begeleidde het kamp. Ze triggerde hun creativiteit, maar liet hen tevens een nancieel plan plus een marketing- en een businessplan uitschrijven.
Robbe Lammerant, strateeg en online marketeer, confronteerde hen met de harde realiteit. Een modelabel vergt veel geld en energie: kosten berekenen, de productie begeleiden, vermarkten, verkopen en zich publicitair op het voorplan wringen tussen tal van anderen.
Hét hoogtepunt was de work- shop met Jasna Rok, een autoriteit op het gebied van Technologica Fashion, zoals neurologische sensoren die bewegende motieven en beelden op kleding creëren.
De resultaten van dit kamp, met kilokleding van de Kringloopwinkel als basis, werden op het einde van de week tentoongesteld en verkocht op het Bogaardeplein. Meteen een sneak preview van de modetrends over 10 jaar? (GS)